نویسنده : عصمت دهقان
تاریخ : سه شنبه 20 اسفند 1398
نظرات 0

چگونه به خود باوری برسیم؟

یک روان شناس با تأکید بر این که خود باوری اولین گام در رسیدن به موفقیت است، گفت: اگر فردی به خودش اعتماد نداشته باشد ، رسیدن به موفقیت برایش بسیار دشوار خواهد بود.

باید یاد بگیریم که نظر ما تنها نظری است که اهمیت دارد و بهتر است افکار و نظرات بی اهمیت دیگران را کنار بگذاریم ، در واقع فقط خودمان هستیم که باید واقعیت زندگی را برای خود آشکار کنیم و این تنها با تعیین یک شعار و تکرار روزانۀ آن میسر است.

اگر قدرت بیان نظرات خود در مدرسه ، یا محل کار یا خانه را داشته باشیم از زیر سلطه در نوع ارتباطات خود و همچنین اطاعت بی چون و چرای عقاید دیگران خارج شده و به خود اطمینان می یابیم .از این رو باید همۀ اهداف ریز و درشت خود را دنبال کنیم ، حتی اگر ندایی در ذهن مان بگوید که «ممکن نیست»؛ چرا که حتی کوچک ترین پیروزی ها می تواند به ما اعتبار ببخشد و موجب شود دفعۀ بعد که با یک مشکل یا هدف روبه رو می شویم به خودمان اعتماد کنیم.

وقتی به این می اندیشیم که نمی توانیم به یک هدف خاص در زندگی برسیم قبل از هر گونه تلاشی به خودمان اجازۀ شکست می دهیم؛ به همین خاطر باید همیشه متضاد این را به خود دیکته کنیم و اطرافمان را ازافراد قابل تحسین پر کنیم، در واقع معاشرت با این قشر چگونگی تلاش برای رسیدن به موفقیت را به ما می آموزد و این در صورتی میسر می شود که برای زندگی مان هدفی مشخص ، نعیین کنیم.

تشخیص این که چه موقع به هدفمان دست می یابیم به بالابردن اعتماد به نفس کمک شایانی می کند و اگر از شکست هایمان درس بگیریم به همان میزان احتمال نیل به موفقیت افزایش می یابد ؛ انتظارات واقع بینانه نیز کارگشای خوبی به شمار می روند. به عنوان مثال؛ قبل از کسب آمادگی جسمانی نباید توقع دویدن تا چهار کیلومتر را داشته باشیم، به علاوه باید به انتقادات دیگران تا جایی گوش دهیم که باعث بروز احساس خود کمتر بینی نشود.

هرگز نباید اجازه دهیم دیگران اعتماد به نفسمان را پایین بیاورند .اگر کسی گفت نمی توانی فلان کار را انجام دهی نباید حرفش را باور کنیم.باید نقاط منفی خود را ماننند هدف تیراندازی دانسته و تا می توانیم به سمتشان شلیک کنیم ، این خود زمینه ساز افزایش اعتماد به نفس می شود.

خودباوری

باور کردن خود یکی از اولین قدم ها به سمت موفقیت است. اگر به خودتان اعتماد نداشته باشید، موفق شدن در کارها خیلی سخت می شود.

1-یک شعار برای خود انتخاب کنید و هر روز آن را برای خودتان تکرار کنید.

2-یاد بگیرید که نظر شما تنها نظری است که اهمیت دارد.افکار و نظرات بی اهمیت دیگران را کنار بگذارید .فقط خودتان هستید که باید واقعیت زندگی را برای خود آشکار کنید.

3-در محل کار ، مدرسه یا خانه، نظرات خود را بیان کنید. وقتی در ارتباطات خود با دیگران مطیع و سلطه پذیر نباشید آن وقت به خود و نظراتتان اعتماد و اطمینان پیدا می کنید.

4-همه چیز را امتحان کنیدحتی اگر ندایی در ذهنتان بگوید که ممکن نیست.حتی کوچکترین پیروزی ها می تواند به شما اعتبار ببخشد و باعث شود دفعه ی بعدی که با یک مشکل یا هدف روبه رو شدید ، بیشتر به خودتان اعتماد کنید.

5-رفتارهای دفاعی را کنار بگذارید. وقتی به خودتان می گویید که نمی توانید به یک هدف خاص در زندگیتان برسید، قبل از این که حتی تلاشی کرده باشید اجازه می دهید که شکست بخورید. پس این رفتارها را کنار بگذارید 

تعداد بازدید از این مطلب: 28
موضوعات مرتبط: روان شناسی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

کد امنیتی رفرش


عضو شوید



فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود